tisdag 26 juli 2011

...

En helt vanlig dag för tonårsmamman 6

Så går en dag i ljus och mörker då jorden vrider sig runt sin axel...

Det är alltid lika charmigt, underbart, fantastiskt, att vara mamma. Visst är det? Det är toppen. Varje dag händer nya saker som får mitt hår att tunnas ut och bitterläppen pekar neråt så det står härliga till. Dessutom ska man ALLTID vara lugn, bete sig vuxet och INTE falla ner till tonåringens nivå.

Idag var det svårt, väldigt svårt. Som det brukar gömmer jag numera mina strumpor och kläder i den mån jag kan, för att jag ska kunna ha dem ifred, men den lilla prinsessan är hal som en ål och listig till tusen vilket naturligtvis leder till att hon hittar ALLT jag gömt och det stör mig grymt mycket!

Alltså köpte jag några leggins innan jul som jag tänkte ha till mina svindyra stövlar jag inhandlat  tidigare i höstas. Givetvis borde jag ju förstått att jag INTE skulle få ha dem ifred! Inte ens fast jag i ren desperation köpte "jätte" stora leggins, eller så stod det på lappen där bak i alla fall. Meningen var att jag skulle köpa såpass stora, typ flera storlekar större än vad den lilla prinsessan har för att få ha dem ifred.

Men som vanligt bedrog jag mig, blev lurad och totalt ägd som den lilla prinsessan skulle säga!
För den lilla prinsessan snodde plaggen snabbt som ögat. Så snabbt att jag i skrivande stund faktiskt inte alls kommer ihåg hur många leggins jag verkligen köpte.

Det började med att den lilla prinsessan frågade om ifall hon fick prova ETT par av mina nyinköpta leggins och det var väll okej, trodde jag. Men när jag några dagar senare själv skulle klä mig i någon av de andra tajtsen var alla borta, puts väck. Jag drog fram telefonen och ringde till den lilla prinsessan för att fråga vart alla mina andra tajts tagit vägen och till svar får jag...


-Dem ligger i tvättkorgen på mitt rum.
-Va? var dem smutsiga eller?
-Nej, jag hade bara ingenstans att lägga dem och jag orkade inte gå ner med dem.

Jag avslutar samtalet innan jag får ett utbrott! Med dunsande tunga steg går jag upp för trappan, jag svär och mumlar ilskna ramsor för mig själv. Kliver in i den lilla prinsessans rum och mycket riktigt ligger mina leggins. Där, i hennes TVÄTTKORG med smutskläder och det var inte bara ETT par leggins, nej det var TRE PAR.

Min första tanke var att klippa sönder skiten i små bitar och lägga dem på hennes säng tillsammans med en lapp där jag skrivit HA HA HA där fick du. Men jag kommer snabbt på mig själv med att det bara skulle drabba MIG själv och det var ju inte mig själv jag skulle hämnas på, utan henne.

Jag övervägde en del alternativ, men kom på att jag ÄR en vuxen människa och dessutom mamma. Ja, då ska jag ju föregå med gott exempel, så jag traskar in i tvättstugan och slänger in plaggen i tvättmaskinen.

Som om inte det var nog, upptäckte jag till min allra största irritation att ALLA mina kläder duger åt den lilla prinsessan och då menar jag alla mina kläder, även mina trosor!!!

Jag köpte även en drös med nya trosor åt mig själv innan jul som på något mystiskt sätt försvunnit en och en ur lådan och stundtals trodde jag på allvar att jag drabbats av demens. Men självklart måste jag fråga den lilla prinsessan först om hon möjligtvis tagit dem men till svar får jag att hon inte har en aning om vart dem kan ha tagit vägen. Under den stunden den lilla prinsessan svarar tänker jag att jag ska tvinga henne att visa mig vad hon har för trosor på sig och tydligen hade jag tänkt tanken högt för plötsligt får hon spring i benen och försöker rusa upp till sitt rum medan jag skriker

-You are so BUSTED! Du har alltså snott mina trosor. Nu tar du av dig trosorna på en gång!
-Du skämtar får jag till svar och blir erbjuden ett par av hennes trosor som är för små för mig, vilket gör mig än mer irriterad.

Kan hon inte FATTA att hon ska ge fan i MINA kläder, speciellt dem som prislappen fortvarande sitter kvar på, för jag vill ju inviga mina nyinköpta kläder själv och jag köper inte trosor för att jag tycker det är kul, nej det är ett nödvändigt måste och jag har inte ens hälften så mycket underkläder som hon har.
Därför bör hon tvätta sina jäkla kläder, så att hon inte snor mina. Men hon är så förbannat slö, så är det, ungen!

Så visst är det toppen att vara tonårsmamma. Man ska alltid föregå med gott exempel, aldrig tappa fattningen och falla ner till tonåringens nivå själv. Utan, det är bara att bita ihop och räkna till 10. Så att bitter läppen blir ännu smalare och ännu mer böjd ner mot marken. Håret blir tunnare och jag som inte ens fyllt 37!

Så går en dag i sol och mörker, då jorden vrider sig runt sin axel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar